Alleen al de naam van de roos is prachtig, of grappig. Zo heet de oranjeroze variant Miss Piggy, en is de grootbloemige roze naar Casanova vernoemd. Kweker Remco Stricker (42) over het kweken van bijzondere rozen. ‘Je bent bezig met iets levends. Dat is heel leuk werk.’
Sinds wanneer kweekt u rozen?
‘Sinds 1998. Daarvoor hadden we een kwekerij in Amsterdam. Daar kweekten we groenten en zomerbloemen. Maar we moesten plaatsmaken voor woningbouw. Toen we deze rozenkwekerij in Almere konden overnemen zijn we overgestapt op het kweken van rozen.’
Wat is het mooie aan rozen kweken?
‘Tja, het is de koningin van de bloemen. Het is een mooi product. We kweken kwaliteitsbloemen, met dikkere stelen en grotere knoppen, en ik word blij als ik ze zo zie groeien. Je bent bezig met iets levends. Dat is heel leuk werk.’
Welke soorten rozen kweekt u?
‘Wij richten ons op de wat exclusievere bloemen. Momenteel kweken we 14 soorten, waarvan er zeker tien uniek zijn. Die vind je nergens anders. De rode Red Naomi en de witte Avalanche hebben wij ook wel, maar die komen toch vooral van de grotere kwekerijen. Rode en witte rozen zijn veel gangbaarder. Het is een veiliger keuze; daarmee zit je altijd goed.
‘De rozenteelt in Nederland is best een moeilijke wereld. De bedrijfstak krimpt, en de kosten stijgen. Daardoor zijn er, naast de anders gekleurde bloemen die uit Kenia en Ethiopië komen, weinig bijzondere rozen op de markt. Daarom, en ook omdat wij een kleiner bedrijf zijn, wilden wij ons richten op de apartere soorten. We hebben bijvoorbeeld een oranjeroze roos, dat is de Miss Piggy, of de Casanova, een roze grootbloemige, en Zenzi Nova, een geurende, crèmekleurige roos met vlam. We hebben ook een lila variant: Nayeli.’
Hoe zit het met duurzaamheid?
‘Wij kweken zo veel mogelijk milieuvriendelijk, met zo weinig mogelijk bestrijdingsmiddelen. Een euvel als spinnetjes bestrijden we met insecten die de schadelijke beestjes opeten.’
Is de winkel open rond Valentijnsdag?
‘’t Wordt vast een drukke dag. Iedereen wil zijn vrouw toch een bloemetje geven? We zijn aan het voorbereiden om de verkoop in deze coronatijd zo goed en veilig mogelijk te laten verlopen. Zodat klanten niet te lang hoeven te wachten.
‘We hebben al vanaf het begin een winkel bij de kwekerij. Klanten vinden ons via Facebook of door mond-tot-mondreclame. Die thuisverkoop groeit nog altijd. Het mooie van de winkel is dat we leuke reacties krijgen van klanten. Dat is toch anders dan wanneer je bloemen naar de veiling gaan; dan hoor je niets meer.’
En wat krijgt uw vrouw op die dag?
‘Haha, ze krijgt natuurlijk een mooi boeket. Maar daarnaast krijgt ze ook nog een ander cadeautje. Ik vergeet haar in ieder geval niet!’